Strona 1 z 6  > >>

gru 20, 2013

Jednym z rezulatatów projektu jest publikacja pokonferencyjna, prezentująca wystąpienia ekspertów przedstawione podczas międzynarodowej konferencji, która była się w Międzyzdrojach w dniach 10-12 kwietnia  2013 roku.

gru 19, 2013

 

W dniu 12 grudnia bieżącego roku miała miejsce konferencja podsumowująca Program "Zapobieganie, gotowość i zarządzanie skutkami terroryzmu i innymi rodzajami ryzyka dla bezpieczeństwa" (III CIPS Workshop), w ramach którego finansowany był projekt "Zapobieganie i zarządzanie skutkami terroryzmu, w rejonie Gazoportu w Świnoujściu jako elementu bezpieczeństwa w regionie Morza Bałtyckiego".

Strategie EU

Strategia dla Regionu Morza Bałtyckiego- dziewięć krajów, jeden region

Projekt nie skupia się wyłącznie na wypracowaniu mechanizmów zapewniających bezpieczeństwo gazoportowi, ma znacznie szerszy kontekst. Przedsięwzięcie stanowi jeden z elementów realizacji strategii basenu Morza Bałtyckiego

Przeważająca część 8000 km wybrzeża bałtyckiego leży w ośmiu państwach członkowskich UE, z których każde ma własne priorytety i potrzeby, uwarunkowania gospodarcze i problemy polityczne. Wokół Bałtyku – autostrady morskiej, mieszka niemal sto milionów ludzi.

Unijna Strategia dla regionu Morza Bałtyckiego proponuje nowy sposób współpracy w UE. Regiony w ośmiu państwach członkowskich, zamieszkałe przez blisko 100 milionów ludzi, planują, ustalają priorytety i wdrażają działania, mając przy tym pewność, że współpracownicy i sąsiedzi działają zgodnie z tą samą metodologią służącą realizacji tych samych celów. Dzięki takiemu podejściu w regionie Morza Bałtyckiego możliwe będzie zagwarantowanie właściwie chronionego środowiska oraz optymalnego rozwoju gospodarczego i społecznego.

Cztery główne założenia strategii mają sprawić, że ta część Europy osiągnie równowagę pod względem ochrony środowiska i stanie się zamożna, dostępna i atrakcyjna oraz bezpieczna.

Z racji długich granic zewnętrznych region potrzebuje spójnych, transgranicznych rozwiązań w celu wyeliminowania handlu ludźmi oraz przemytu narkotyków i broni. Przydatne byłoby stworzenie systemu wymiany informacji dla straży granicznych, obejmującego współpracę w zakresie egzekwowania prawa morskiego. Autorzy planu działania ujętego w strategii proponują sposoby na koordynację walki z przestępczością poprzez zintegrowanie istniejących organizacji i promowanie współpracy między nimi. Wspólne działania obejmowałyby: egzekwowanie prawa, mobilne patrole wywiadowcze, zespoły dochodzeniowe, zespoły wywiadowcze, wspólne użytkowanie sprzętu przez służby oraz szerszą współpracę w dziedzinie rozwoju, zakupu, wdrożenia i wykorzystania technologii.

Na uczynienie Bałtyku bezpiecznym poprzez zapobieganie ryzyku przeznaczono w sumie 697 milionów euro.

Realizacja wspomnianego projektu przez KWP w Szczecinie wpisuje się w Strategię Regionu Morza Bałtyckiego oraz przyczyni się do osiągnięcia zakładanych przez nią celów.

Europejski Program Ochrony Infrastruktury Krytycznej

Realizacja zadania przez KWP Szczecin wpisuje się w plany europejskie w zakresie zarządzania kryzysowego.

W grudniu 2005 r. Rada ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych wezwała Komisję do przygotowania wniosku legislacyjnego dotyczącego europejskiego programu ochrony infrastruktury krytycznej * (EPOIK). W związku z tym Komisja przyjęła niniejszy komunikat i wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie identyfikacji i wyznaczania europejskiej infrastruktury krytycznej w celu zwiększenia jej ochrony.

Program ma na celu ochronę przed zagrożeniami nie tylko związanymi z terroryzmem, ale również działalnością przestępczą, żywiołami natury i innymi przyczynami wypadków, w oparciu o koncepcję zabezpieczenia wszechstronnego. Ogólnym celem EPOIK jest zwiększenie ochrony infrastruktury krytycznej w Unii Europejskiej (UE). Zostanie to osiągnięte przez wprowadzenie europejskich przepisów określonych w tym komunikacie.

Ramy regulacyjne EPOIK obejmują:

Europejska Strategia Bezpieczeństwa

W 2005 r. Rada Europejska przyjęła dokument o nazwie „Strategia w sprawie zwalczania radykalizacji postaw i rekrutacji do organizacji terrorystycznych” Najważniejsze obszary rozwoju współpracy w wymiarze sprawiedliwości i spraw wewnętrznych w ramach UE oraz z państwami trzecimi określa: Strategia Bezpieczeństwa Wewnętrznego Unii Europejskiej: Dążąc do europejskiego modelu bezpieczeństwa, Komunikat Komisji Europejskiej dla Parlamentu Europejskiego i Rady – Strategia Bezpieczeństwa Wewnętrznego w działaniu: Pięć kroków w stronę bardziej bezpiecznej Europy – oba dokumenty powstały w 2010 r. Utworzony został także Program Sztokholmski na lata 2010-2014, celem którego jest ułatwienie wspólnych działań policji i innych służb w całej Unii Europejskiej.

Podstawą antyterrorystycznej polityki UE pozostaje efektywna koordynacja działań państw członkowskich. W tym kontekście UE prowadzi intensywny dialog z państwami trzecimi oraz organizacjami regionalnymi, promując przyjęte przez ONZ dokumenty dot. walki z terroryzmem.

Planowane w ramach projektu działania wpisują się w wyżej wymieniony dokument strategiczny.